ALEXIA VAN DER MEIJDEN
TOP FOTOGRAFE

Wat was je droomberoep als kind?
Toen ik heel jong was wilde ik iets (zoals veel kids:p) met Dolfijnen trainen. Daarna was mijn passie en mijn droom de eerste vrouwelijke F1 coureur te worden. Ik kom uit een race familie ;)
Waarom ben je fotografe geworden?
Mijn fotografie begon zich te ontwikkelen vanaf mijn 16e. Ik schoot veel rolletjes vol. Mijn stiefmoeder destijds riep al, je moet fotografe worden! Dat deed mij aan het denken zetten..
Waarom ben je voor jezelf begonnen?
Vanaf jongs af aan was ik al vrij zelfstandig en wilde ik altijd graag op eigen benen staan. Een passie voor een eigen bedrijf hoorde hier ook bij.
Wat vind je het leukste aan je werk?
Het leukste vind ik het werken met mensen en de afwisseling van mijn job. Mijn dagen zijn nooit hetzelfde. En de jobs zijn altijd anders. Dit went nooit!
Wat wil je nog bereiken in je carrière?
Wat ik nog wil bereiken valt buiten de fashion fotografie waar ik nu in zit. Ik wil heel graag documentaires gaan maken. Ik kan hier nog niet teveel overzeggen. Maar het geeft hopelijk een andere draai aan mijn carrière. Ook wil ik graag weer fotoshoots gaan doen in het buitenland. Hopelijk laat Corona dit volgend jaar weer toe!
Wat is het aller vetste wat je hebt meegemaakt in je carrière?
éen van mijn hoogtepunten was wel de shoot met een cheetah voor een kledingmerk. Voor het programma Models in Capetown. En een foto in de Italiaanse Elle. En sowieso zijn alle boekingen in het buitenland, altijd een hoogtepunt! (Bali Capetown Ibiza Marrakesh etc)
Kun je een gemiddelde werkdag als fotografe omschrijven?
Echt iedere dag is anders, de ene dag begin ik om 830 voor een Kleding/schoenen/lingerie merk of noem maar op. De andere dag doe ik bijv zwangerschaps shoots, of shoot ik portfolio’s voor (beginnende) modellen. En de ene dag zit ik heel de dag achter de computer om afspraken in te plannen/photoshop/administratie en nog veel meer..
Wat komt het eerste in je op als je het woord fotografie hoort?
Camera’s. Lopen in een fotozaak is voor mij het zelfde als een klein kind in een snoepwinkel :p
Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Mijn inspiratie haal ik uit de mode van nu, social media, andere fotografen & Pinterest.
Welke competenties zijn belangrijk in je beroep?
Creativiteit & ondernemerschap. Zonder creativiteit kom je niet ver met fotografie. En ondernemerschap heb je nodig als je er ook echt iets mee wil bereiken. Ook discipline is belangrijk want fotografie is tegenwoordig een beroep met heel veel concurrentie! Dus zorg dat je herkenbaar bent in je werk. En je leuk bent voor je klanten om mee samen te werken.
Heb je nog tips voor beginnende fotografen?
Oefenen oefenen oefenen. Veel vrij werk. Maak wat je mooi vindt. Laat je niet gek maken want fotografie is een smaak. Dus niet iedereen hoeft jou foto mooi te vinden. Als je er zelf maar achter staat!
Als je jezelf zou mogen omschrijven als een fotocamera, welke zou je dan zijn?
Hahah, dan ben ik een analoge camera van vroeger. Bij die camera’s is het altijd een verrassing wat er uit komt ;)

Humberto & Julia Tan
RUMAG.

Chantal van Dalen

Jaap Strijker

Jessie Jaz Vuijk



Communicatie award 2019
COMMUNICATIE AWARD 2019
De founder & owner van Business Fashion Academy was afgelopen week tijdens het evenement van de stichting de haring partij 2019 de winnares van de Communicatie award 2019. Zeynep heeft de jury overtuigd met haar verhaal over hoe zij haar reis naar realisatie van haar droom heeft vormgegeven en beleefd. De jury had het volgende te zeggen, diep onder indruk is de jury van haar doorzettingsvermogen, durf, kracht en enthousiasme, waarmee ze uiteindelijk een wereldmerk wist op te zetten en zichzelf volledig onafhankelijk kon maken. Haar lef en creativiteit worden gereflecteerd in haar schoenontwerpen waarmee ze vervolgens via social media een grote schare fans en trouwe klanten heeft weten te bereiken.
Doordat zij niet in hokjes denkt, creëert zij nieuwe inzichten en verbindingen die de bestaande merken ontberen en waardoor ze in staat is om heel diverse groepen mensen aan zich te binden. Een echt mensen mens en zij durft zich kwetsbaar op te stellen.
Veel energie steekt zij in het meenemen van anderen in haar successtory, want naast haar reguliere werkzaamheden zet zij zich ook belangeloos in voor maatschappelijke initiatieven en probeert zij het verschil te maken door les te geven aan de hogeschool en zelfs haar eigen academy op te richten om zo ook de andere een mogelijkheid te geven te leren van haar verhaal. Volgens de jury is Zeynep een allround persoonlijkheid die met haar creatieve energie en charmante persoonlijkheid zakelijk veel succes weet te behalen en daarbij ook nog een leuk en gewaardeerd mens weet te blijven. Een Sociaal maatschappelijk betrokken onderneemster met oog voor detail en een welhaast on-Nederlands gevoel voor show en drama.
Bron: De Nationale Haringpartij

EZVN ondernemer 2018
Woensdag 13 juni 2019
LEVEN NA DE EZVN AWARDS
Zeynep Dag, EZVN Ondernemer 2018. Het is dagelijks een gekkenhuis. Zij wordt door meerdere bedrijven, organisaties en instellingen benaderd met de vraag om als gastspreker op te treden. Ook verschillende media benaderen haar regelmatig voor verschillende interviews. Zij is in aanraking gekomen met heel veel verschillende soorten mensen en heeft daardoor haar netwerk kunnen vergroten en versterken. En zij zet haar netwerk graag in om anderen te helpen die hun dromen willen najagen. Tevens heeft zij een eigen academy opgericht. Een antwoord op de vraag die zij tegenkwam in markt. Als een echte ondernemer greep zij de kans die voor haar lag.



Eindhovense schoenenontwerpster Zeynep Dağ uitgeroepen tot ‘etnische ondernemer van het jaar’
Rob Burg, Maandag 12 november 2019
EINDHOVEN/ROTTERDAM - Zeynep Dag uit Eindhoven, ontwerpster en eigenaresse van het schoenenmerk Alzúarr, is uitgeroepen tot ‘etnische ondernemer van het jaar’. De award werd zaterdag in Rotterdam uitgereikt, door de businessclub Etnische Zaken Vrouwen Nederland (EZVN). Er waren ook prijzen voor de manager en de zakenvrouw van het jaar.
Die laatste titel -die vorig jaar de Eindhovense restauranthouder Eveline Wu ten deel viel- was iets te hoog gegrepen voor de schoenenontwerpster van Turkse afkomst. ,,Zakenvrouw van het jaar kun je pas worden bij een jaaromzet vanaf 2,5 miljoen. Zo ver ben ik nog niet, hoewel het heel goed gaat. Afgelopen jaar had ik een omzetgroei van 116 procent. Als het zo doorgaat heb ik in 2021 een miljoenenbedrijf", zegt de Eindhovense zelfverzekerd.
Beyoncé
Dag startte haar bedrijf ruim twee jaar geleden. Haar exclusieve schoenontwerpen bleven niet onopgemerkt. Vooral via Instagram -waar ze 70.000 volgers heeft- en Facebook weet ze een hoop potentiële klanten te bereiken. De luxe hoog gehakte schoentjes trokken ook de belangstelling van diverse beroemdheden, onder wie zangeres Rihanna en Jennifer Lopez. Zangeres Beyoncé bestelde begin dit jaar voor 25.000 euro een paar met bladgoud bedekte laarzen. Dağ: ,,Ik heb nog geen foto's of andere bewijzen gezien dat ze ze ook draagt. Misschien in haar privé leven?”
De Eindhovense laat niet het achterste van haar tong zien als het op verkoopcijfers aankomt. ,,Hou het maar op enkele duizenden per jaar", zegt ze. ,,De schoenen verkoop ik niet alleen online, maar ook in mijn winkel in Qatar en vanuit mijn showroom in Parijs. Daar komen vooral klanten uit de Emiraten: die willen de schoenen zien en voelen.”
Inmiddels telt de collectie 24 modelletjes. Een van de nieuwste ontwerpen heeft ze aan haar voeten: zwarte, hoog gehakte muiltjes met daarop -in glitterletters- de woorden ‘fuck off’. ,,Dat is mijn levensmotto. Mijn schoenen zijn een vertaalslag van mijn leven. Ik heb altijd aan iedereen schijt gehad.”


BRON FONTYS
Zeynep Dag verovert de wereld met haar stilletto's
Doe waar je gelukkig van wordt en werk keihard, luidt het devies van schoenontwerpster Zeynep Dag (28). In 2012 studeerde ze af aan de Fontys-opleiding Art, Communication and Design in Tilburg. Daarna timmerde ze aan de weg met de succesvolle schoenenlijn Alzúarr. Onder meer Beyoncé, Rihanna en Kylie Jenner vielen al voor haar sierlijke stiletto’s.
Tijdens haar studietijd op de FHK (Fontys Hogeschool voor de Kunsten) viel Dag al op in haar strakke jurkjes, hakken en make-up. “Ik liep er als een soort chique vrouw tussen”, vertelt ze. Ook nu weer: gestoken in een knalrood pak met zilver-rode stiletto’s eronder ziet ze er tot in de puntjes verzorgd uit als we afspreken op de FHK voor een interview.
“Schoenen zijn echt mijn obsessie, dat gaat nergens meer over”, vertelt Dag lachend. “Op kantoor zeggen ze dat ik praat over schoenen alsof het mijn kinderen zijn. Hakken zijn voor mij een symbool van kracht en vrouwelijkheid. Op dagen dat ik me het slechtste voel, draag ik mijn hoogste hakken. Dan voel ik me juist sterker.”
Hoe belangrijk schoenen nu ook voor haar mogen zijn, een carrière als schoenenontwerpster had Dag in de beginjaren van haar studie niet voorspeld. Ze koos voor een studie Art, Communication and Design aan Fontys, met de gedachte om modeontwerpster te worden, maar kwam halverwege haar studie erachter dat modeontwerpen toch niet bij haar paste.
Bruidsfotografie
“Ik probeerde vanalles. Van bruidsfotografie tot kunst in de openbare ruimte tot schilderen. Maar ik had nergens het gevoel bij dat dat hem zou worden. Ik zat heel slecht in mijn vel omdat ik totaal niet wist wat ik wilde.”
Uiteindelijk was het een docent die Dag op het juiste pad hielp. “Hij zei: leg al je werk eens voor je en kijk waar je echt mee bezig bent. Toen bleek dat het eigenlijk altijd schoenen waren, die kwamen op de een of andere manier in al mijn werk terug.”
“Ik kon nog geen schoen tekenen, wist niks over materialen of trends. Stage is daarin zo belangrijk geweest voor mij. Tijdens mijn stage in het derde jaar bij een schoenbedrijf heb ik alles geleerd, van het ontwerpen tot het produceren tot de verkoop van schoenen.”
Om extra ervaring op te doen, werkte Dag naast haar studie in de weekenden en avonduren bij een kinderkledingbedrijf en ging ze aan de slag als freelance schoenontwerpster.
Motiverende docenten
Na een master kunstgeschiedenis in Utrecht keerde Dag weer terug naar haar oude opleiding in Tilburg, maar dit keer om vóór de klas te staan, als docent kunstgeschiedenis.
“Het docentenvak heeft mij altijd getrokken, docenten spelen zo’n belangrijke rol. Op het vmbo was er een docent die in mij geloofde en speciaal toetsen voor mij ging maken zodat ik naar de havo kon.
Op de havo had ik een docent die zo gepassioneerd over kunstgeschiedenis praatte, dat er een hele nieuwe wereld voor mij openging. En ook op het hbo heb ik een docent en directeur gehad die in mij geloofden en mij wisten te motiveren. Leraren hebben zo’n belangrijke functie, dat heeft me altijd getriggerd om ook zelf het onderwijs in te gaan.”
Business Fashion Academy
Lesgeven doet Dag nog steeds, maar nu op Avans Hogeschool als docent Business. Sinds januari runt ze ook nog haar eigen Business Fashion Academy, waar mensen worden bijgespijkerd over ondernemen in de modewereld. En dat allemaal naast haar eigen succesvolle schoenenmerk Alzúarr, dat ze twee jaar geleden lanceerde.
De derde bestelling die binnenkwam, was van Rihanna, die maar liefst zeven paar bestelde. “Ik dacht: wat overkomt me nu? Nadat mensen hoorden dat zij mijn schoenen draagt, loopt het als een speer”, vertelt Dag. Naast een showroom in Parijs opent Alzúarr binnenkort een nieuwe winkel in Qatar.
Keihard werken
De afgelopen jaren was het voor Dag hard werken om alle ballen in de lucht te houden. “Als je echt grote dromen en ambities hebt, wat dan ook, moet je niet hard werken, maar je moet keihard werken. Ik ben veertien kilo afgevallen sinds ik een eigen bedrijf heb.”
Hoe druk Dag het ook heeft, familie staat altijd bij haar op nummer één, vertelt ze. “Als mijn moeder belt, neem ik altijd op, ook al zit ik in een belangrijke meeting. Ik wil niet zo’n vrouw zijn die op haar veertigste zegt: ik heb veel bereikt, maar heb mijn familie compleet verwaarloosd. Gelukkig is mijn familie wel wat gewend, ze zijn zelf ook allemaal ondernemers.”
Is Dag niet bang dat al dat timmeren aan talloze verschillende projecten en ondernemingen op den duur zijn tol gaat eisen? “Op de dag dat ik mijn werk ga ervaren als stressvol, geloof ik wel dat ik overspannen kan raken, maar niet zolang het mijn passie is. Het voelt voor mij niet als werken. Hetzelfde geldt voor lesgeven. Ik heb nooit in mijn leven het gevoel gehad dat ik aan het werken was.”
“Dat kan ik anderen ook op het hart drukken: doe waar je gelukkig van wordt, ga je obsessie achterna. En als je niet weet wat je wilt: probeer ontzettend veel. Dat heb ik ook gedaan toen ik het tijdens mijn studie niet meer wist. Probeer van alles, doe het gewoon. Je verliest er niets mee.” [Eva Witte]



YOUR DAILY FASHION NEWS
Zeynep Dag begint Business Fashion Academy
Schoenenkoning Zeynep Dag start een eigen Business Fashion Academy in Eindhoven, dit meldt Fashion United vandaag. De privéschool biedt jaaropleidingen, avondopleidingen en cursussen gericht op fashion, e-commerce, marketing, social media en Adobe. De opleidingen zullen allemaal op HBO-niveau zijn. Zeynep is de oprichtster van het luxe schoenenmerk Alzúarr dat werd gedragen door vele bekende sterren. Vooral zangeres Rihanna is groot fan van het merk en laat regelmatig schoenen ontwerpen door Zeynep. Het merk is binnen een paar jaar werelwijd bekend geworden. De reden voor het succes verklaard Zeynep door haar mentaliteit, haar enorme doorzettingsvermogen en een ijzeren discipline. ‘Believe you can and you are halfway there’, is dan ook niet voor niets de slogan van de nieuwe opleiding.

TEXTILIA
Schoenenondernemer Zeynep Dag lanceert zakelijke modeopleiding
Zeynep Dag, eigenaar van het luxe schoenenmerk Alzúarr, komt met een eigen privéschool, de nieuwe Business Fashion Academy (BFA). Dag zette haar eigen label in korte tijd internationaal op de kaart en wil haar kennis via BFA overdragen op een nieuwe lichting modeondernemers. Het programma van de Business Fashion Academy bestaat uit de jaar- en avondopleiding Business & Fashion en de cursussen Fashion, E-commerce, Marketing & Social Media en Adobe.
Dag richtte Alzúarr in 2017 op. De prijzen van haar schoenen beginnen bij 350 dollar, maar op verzoek van een Amerikaanse styliste maakte ze ook al een paar van bladgoud en een prijskaartje van 25.000 dollar. Het merk wordt wereldwijd verkocht; Alzúarr is met name populair in Amerika, Azië en de Verenigde Arabische Emiraten.

FASHION UNITED
Zeynep Dag, oprichter luxe schoenenmerk Alzúarr, start mode-opleidingen op HBO-niveau
Marjolein Stormezand, maandag 08 april 2019
Zeynep Dag, ontwerper en eigenaar van het luxe schoenenmerk Alzúarr, start met een Business Fashion Academy in ‘designstad’ Eindhoven.
Dit deelt Dag in een persbericht. De privéschool biedt jaaropleidingen, avondopleidingen en cursussen richting verschillende disciplines waaronder Fashion, E-commerce, Marketing en Social Media en Adobe.
Dag, die door de businessclub Etnische Zaken Vrouwen Nederland in november vorig jaar werd uitgeroepen tot etnische ondernemer van het jaar, dankt haar succes naar eigen zeggen aan haar mentaliteit, doorzettingsvermogen en discipline; drie eigenschappen die de toekomstige student van de BFA volgens het persbericht moet bezitten. 'Believe you can and you're halfway there', is dan ook de slogan voor de opleiding.
Dag introduceert naar eigen zeggen een ‘geheel nieuwe onderwijsstrategie’. De studenten leren volgens het persbericht alle kennis over de door hen gekozen opleiding of cursus om hierna zelf als professional het werkende leven in te gaan. Dag zet daarom verschillende professionals uit haar netwerk in om de student ‘zo breed mogelijk’ op te leiden.
De opleidingen worden aangeboden in de Nederlandse taal maar zijn volgens de website van de school internationaal georiënteerd. De opleidingen zijn op HBO-niveau.