Mode & Business Experts
AAN HET WOORD
ALEXIA VAN DER MEIJDEN
TOP FOTOGRAFE
Wat was je droomberoep als kind?
Toen ik heel jong was wilde ik iets (zoals veel kids:p) met Dolfijnen trainen. Daarna was mijn passie en mijn droom de eerste vrouwelijke F1 coureur te worden. Ik kom uit een race familie ;)
Waarom ben je fotografe geworden?
Mijn fotografie begon zich te ontwikkelen vanaf mijn 16e. Ik schoot veel rolletjes vol. Mijn stiefmoeder destijds riep al, je moet fotografe worden! Dat deed mij aan het denken zetten..
Waarom ben je voor jezelf begonnen?
Vanaf jongs af aan was ik al vrij zelfstandig en wilde ik altijd graag op eigen benen staan. Een passie voor een eigen bedrijf hoorde hier ook bij.
Wat vind je het leukste aan je werk?
Het leukste vind ik het werken met mensen en de afwisseling van mijn job. Mijn dagen zijn nooit hetzelfde. En de jobs zijn altijd anders. Dit went nooit!
Wat wil je nog bereiken in je carrière?
Wat ik nog wil bereiken valt buiten de fashion fotografie waar ik nu in zit. Ik wil heel graag documentaires gaan maken. Ik kan hier nog niet teveel overzeggen. Maar het geeft hopelijk een andere draai aan mijn carrière. Ook wil ik graag weer fotoshoots gaan doen in het buitenland. Hopelijk laat Corona dit volgend jaar weer toe!
Wat is het aller vetste wat je hebt meegemaakt in je carrière?
éen van mijn hoogtepunten was wel de shoot met een cheetah voor een kledingmerk. Voor het programma Models in Capetown. En een foto in de Italiaanse Elle. En sowieso zijn alle boekingen in het buitenland, altijd een hoogtepunt! (Bali Capetown Ibiza Marrakesh etc)
Kun je een gemiddelde werkdag als fotografe omschrijven?
Echt iedere dag is anders, de ene dag begin ik om 830 voor een Kleding/schoenen/lingerie merk of noem maar op. De andere dag doe ik bijv zwangerschaps shoots, of shoot ik portfolio’s voor (beginnende) modellen. En de ene dag zit ik heel de dag achter de computer om afspraken in te plannen/photoshop/administratie en nog veel meer..
Wat komt het eerste in je op als je het woord fotografie hoort?
Camera’s. Lopen in een fotozaak is voor mij het zelfde als een klein kind in een snoepwinkel :p
Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Mijn inspiratie haal ik uit de mode van nu, social media, andere fotografen & Pinterest.
Welke competenties zijn belangrijk in je beroep?
Creativiteit & ondernemerschap. Zonder creativiteit kom je niet ver met fotografie. En ondernemerschap heb je nodig als je er ook echt iets mee wil bereiken. Ook discipline is belangrijk want fotografie is tegenwoordig een beroep met heel veel concurrentie! Dus zorg dat je herkenbaar bent in je werk. En je leuk bent voor je klanten om mee samen te werken.
Heb je nog tips voor beginnende fotografen?
Oefenen oefenen oefenen. Veel vrij werk. Maak wat je mooi vindt. Laat je niet gek maken want fotografie is een smaak. Dus niet iedereen hoeft jou foto mooi te vinden. Als je er zelf maar achter staat!
Als je jezelf zou mogen omschrijven als een fotocamera, welke zou je dan zijn?
Hahah, dan ben ik een analoge camera van vroeger. Bij die camera’s is het altijd een verrassing wat er uit komt ;)
Humberto & Julia Tan
RUMAG.
Chantal van Dalen
Jaap Strijker
Jessie Jazz Vuijk
HANNA PRANGER
CEO & Founder of Eline Rosina
Hoe is jouw passie voor sieraden ontstaan?
Toen ik klein was (6-7 jaar) was ik altijd al bezig met kralenarmbandjes maken. Toen ik een jaar of 12-13 was ging ik steeds vaker naar hobbywinkels om zelf onderdelen te kopen om sieraden te maken. Ik vond het heel leuk om iets te creëren. Toen ik na mijn afstuderen tot de conclusie kwam dat rechten niks voor mij was, heb ik nog een cursus edelsmeden gedaan. Hier kwam ik ook snel tot de conclusie dat het handwerk zelf niks voor mij is. Daar ben ik veel te ongeduldig voor. Ik vind het fantastisch om een creatief idee te hebben, dit te schetsen en vervolgens als sample terug te ontvangen.
Hoe beschrijf je jezelf als kind?
Vrolijk en rustig. Ik was altijd een heel tevreden kind. Ik hield van creatieve dingen als kralenarmbanden maken, maar ik heb ook altijd gevoetbald. Ik was niet echt een meisje-meisje. Met poppen en barbies heb ik nooit iets gehad.
Hoe ontwikkelde je je tijdens je jeugd?
Ik heb een super onbezorgde jeugd gehad in Malden (een dorp naast Nijmegen). Ik zat op een creatieve basisschool en had veel vriendinnetjes. Op de middelbare school heb ik het vwo na 6 jaar afgerond. Eigenlijk niet zoveel bijzonders.
Hoe was je studenten tijd?
Ik heb een geweldige studententijd gehad. Toen ik 18 was ging ik op kamers in Nijmegen, waar ik ook vandaan kom. Ik heb rechten gestudeerd en was eigenlijk vooral bezig met uitgaan en leuke dingen doen. In het laatste jaar van mijn studie heb ik een half jaar in Amerika gestudeerd (UNC, North Carolina). Ik denk dat hier de basis voor Eline Rosina is ontstaan. Ten eerste omdat ik daar samenwoonde met Lisa Rosina, waar ik Eline Rosina naar vernoemd heb en ook omdat je in je eentje aan de andere kant van de wereld leert om zelfstandig te zijn, met tegenslagen om te gaan en je supersnel te ontwikkelen. Daarnaast is het spreken van goed Engels enorm belangrijk voor mijn contacten in de productie in het buitenland.
Welk sieraard zou jij zijn als je een sieraad moest zijn?
Dit vond ik een lastige vraag, maar ik kies dan toch voor de single double bar threader. Dit is een threader oorbel die je op verschillende manieren kan dragen en daardoor veelzijdig is. Dit is ook mijn positie binnen het bedrijf. Ik focus me natuurlijk voornamelijk op het creatieve gedeelte en het design maar ik houd me ook bezig met voorraad, inkoop en leidinggeven.
Hoe ben je Eline Rosina begonnen?
Ik ben Eline Rosina een kleine 6 jaar geleden begonnen na mijn afstuderen. Ik miste de creativiteit tijdens mijn studie en ben na mijn afstuderen bij de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) gaan werken. De dagen begonnen hier erg vroeg, waardoor ik na mijn werk nog voordat de post werd opgehaald mijn pakketjes kon versturen (lees: 3 orders per week in het begin). Ik verkocht toen oorbellen en ringen, maar kwam al snel tot de conclusie dat oorbellen veel beter verkochten. Ik heb toen na een half jaar besloten om alleen nog maar te focussen op oorbellen. Zo was Eline Rosina het eerste oorbellenmerk in Nederland. De ‘earparty’ was in opkomst en ik had toffe ideeën voor designs. Vanuit daar is het merk verder gegroeid en werken we nu met 9 mensen aan Eline Rosina.
"De 'earparty' was in opkomst en ik had toffe ideeën voor designs."
Kim Keizer
Top styliste
Als je Kim zou moeten omschrijven als een gerecht, wat voor een gerecht zou je dan zijn?
Hahahaha nou ik denk Mc Donald’s, stelt je nooit teleur ;).
Ik heb gezien dat je met veel bekende namen hebt gewerkt, vond je dat niet spannend?
Heel soms is het een beetje spannend, maar op dat moment zie ik artiesten als collega’s. Zonder mij zien ze er niet uit! Hahaha Nee ik werkte met Khloe Kardashian,Marlon Wayans, P.Diddy, Cassie en Asap Rocky, was meer excited dan dat ik het spannend vond. Het zijn ook gewoon mensen net als ons!
Wat vind je de gaafste klus die je tot nu toe in je carrière hebt gehad? Omg dat is zoveel….
Ik vond het heel erg leuk om maandelijks mijn eigen 8 pagina’s te hebben in het New Yorkse blad The Source Magazine, die ik zelf mocht invullen met foto’s, modellen, looks en een team samenstellen hoe ik het wil en zie.
Ook vond ik het geweldig dat Marc de Groot me belde om de kids en vriend van Anouk te stylen voor Vogue Magazine. Voor de Vogue werken was een droom van me als klein meisje! En nu mag ik met Anouk werken voor The Voice.
Toen Marlon Wayans me uitkoos uit zoveel goeie stylistes uit LA om zijn styling te doen voor zijn stand-up show op Netflix was ik echt over excited!
Verder ben ik heel erg blessed met een klant als Ali B, die super loyaal is en waarvan ik heel veel inspiratie krijg en veel van leer!
Er wordt altijd gezegd dat het lastig is om in de fashionwereld te beginnen. Hoe ben jij begonnen en wat heeft jou daarin succesvol gemaakt?
Ik heb geen school opleiding hiervoor gedaan, dit was er in mij tijd nog niet echt. Ben begonnen met assisteren van styliste Isis Vaandrager, en vanuit daar uit mezelf stage gelopen bij een van de grootste hiphop bladen van de wereld, The Source Magazine in New York. Toen ik terug kwam in Nederland had ik mijn eigen style ontwikkelt en wilden veel rappers met me werken.
Wat voor een eigenschappen/skills heb je nodig om stylist te zijn/worden?
Ik denk dat je heel creatief maar ook heel zakelijk moet zijn, geordend en je contacten moet kunnen onderhouden. Verder moet je absoluut geen 9 tot 5 mentaliteit hebben, want dit is een lifestyle geen baan!
Hoe ga/heb jij de doelen in je leven weten te bereiken?
Keihard werken, harder werken dan de rest. Als de rest slaapt ga jij nog door! Voor mij maakt dat het verschil! Geloof in jezelf! Als jij in jezelf gelooft dan gelooft iedereen jou!
Hoe heb jij jezelf ontwikkelt in de styling wereld?
Nou eerst begin je natuurlijk te stylen op gevoel en ontwikkel je je eigen style! Ik ben een tijdje naar New York geweest om daar te werken. Terug in Nederland heb ik veel gewerkt voor bladen, tv en artiesten. Na een aantal jaar wilde ik meer en ben ik 3 jaar verhuisd naar LA, om daar te werken en me verder te ontwikkelen. Nu terug in Nederland heb ik een aantal hele fijne nationale en internationale klanten waar ik heel blij mee ben! Het stopt nooit, ben nu bezig met een meidengroepje, mijn eigen format over fashion, en creëer ik je dream closet!
Wat heb je het meest geleerd tijdens je carrière?
Ik heb geleerd dat als je maar hard genoeg werkt en het echt graag wil dan krijg je alles voor elkaar!
Wat pas je daarvan nog steeds toe in je huidige carrière?
Ik werk nog steeds keihard, in fashion moet je jezelf blijven ontwikkelen en uitdagen. Fashion never sleeps, dus ik ook niet!
"Fashion never Sleeps,
dus ik ook niet!"
Anna Nooshin
The Upside Down
Ali B
The roast of Ali B
Kenzo Alvares
DanceSing
Kim Feenstra
The Source Magazine
MICHEL PIERRE
Over het opzetten van zijn eigen modellenbureau.
Als je Michel zou omschrijven als een dier, welk dier zou dit dan zijn?
Als crazy cat man moet ik dan toch echt wel zeggen dat ik een huiskat ben.
Wat is je leukste herinnering aan je studenten tijd?
Dit klinkt waarschijnlijk super stom, maar wat ik heel fijn vond aan mijn studententijd is de ruimte om jezelf te ontdekken zonder teveel druk te voelen dat je het meteen allemaal hoeft te weten. Naarmate je ouder wordt, verandert dat wel. Ik voel nog steeds wel ruimte om nieuwe dingen uit te proberen, maar vooral op professioneel vlak lijkt er soms weinig ruimte te zijn voor experimenten.
Hoe ben je op het idee gekomen om een modellenbureau te starten?
Ik kende aardig wat fotografen en was regelmatig te vinden op sets van fotoshoots. Als je dan de verhalen hoort van sommige modellen dan sta je echt versteld van hun avonturen én horrorverhalen. Waren al die horrorverhalen echt nodig? Meestal gingen die verhalen over hun eigen bureau en niet eens over vervelende klanten. Ik wist dat als ik een bureau zou starten ik er goed in zou zijn. Ik had nog nooit bij een modellenbureau gewerkt dus dit was eerlijk gezegd nergens anders op gebaseerd dan mijn intuïtie en werkervaring in de mode-industrie.
Hoe is het om een eigen bedrijf te hebben?
Voor mij fantastisch. Je hebt vrijheid om te doen wat jij denkt dat het beste is en er is geen baas die je vertelt dat het anders moet. Je moet echter wel echt gemaakt zijn voor het ondernemerschap. Ondernemen is eigenlijk permanente onzekerheid. Onzekerheid over je financiën, onzekerheid of je het wel allemaal goed doet of je misschien je werkwijze over een andere boeg moet gooien, etc. Je kunt bij niemand terecht, omdat iedereen zijn eigen route bewandelt en wat voor de ander werkt, werkt niet per se voor jou. Als je een goed ontwikkelde intuïtie hebt en zakelijk inzicht dan kom je een heel eind.
Hoe ga je te werk, waarom wil je dingen anders doen dan andere?
Mijn motto, die ik overigens iedereen kan adviseren om aan te nemen, is: don’t be an asshole about it. Vooral in de modewereld kunnen mensen zo vreselijk bitchy doen en lijkt iedereen z’n best te doen om duidelijk te maken dat zij deel uitmaken van de ‘in’ crowd en jij de ‘out’ crowd. Dat kan ik niet uitstaan. Ik wil een bureau dat op hoog niveau meespeelt, maar waarbij modellen normaal behandeld worden, vriendelijk zijn tegen andere modellen en een hoge mate van regie behouden in het vormen van hun eigen carrière. Één van de eerste dingen die ik zeg tegen nieuwe modellen: “Je hoeft nooit iets te doen waar je geen zin in hebt en je kan altijd ‘nee’ zeggen op een klus of verzoek”. Klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het in deze business helaas niet. Wat mij denk ik ook anders maakt dan veel bureaus is dat ik mij echt richt op de lange termijn. Op korte termijn kan je heel veel geld verdienen aan een model en er vervolgens voor zorgen dat zij nooit meer geboekt wordt en het model zelf volledig is opgebrand. Daar geloof ik niet in. Ik neem de tijd, doe alles rustig aan en we richten ons op de lange termijn. Daar verdien je uiteindelijk meer mee én modellen zijn een stuk gelukkiger. Dat lijkt mij overduidelijk een win/win.
"De top bereiken is een stuk makkelijker dan aan de top blijven."
Wat is de leukste opdracht die je ooit hebt gedaan?
Hmm er zijn heel veel leuke opdrachten geweest. Er zijn een aantal dingen die mij altijd zullen bijblijven. De eerste keer toen ik op dezelfde dag emails kreeg van de vijf grootste casting directors ter wereld, was voor mij het moment dat ik dacht ‘okee, we tellen mee’. Ik had mijn bureau toen pas net, had echt maar een handjevol modellen, dus dan weet je in ieder geval dat je de goede kant op gaat. Daarnaast zijn alle ‘eerste keren’ iets dat je onthoud. De eerste keer dat mijn model op een groot billboard te zien was op een warenhuis in Milaan, de eerste keer dat je model een Vogue editorial doet, de eerste cover, de eerste grote modeshow, etc. zijn allemaal momenten die je nooit meer vergeet.
Wat zou je anders hebben gedaan, als je alles opnieuw mocht doen?
Ik zou niets anders gedaan hebben. Ik ben het type persoon dat best vaak denkt dat ie iets anders had kunnen/moeten aanpakken, maar wat betreft mijn agency is er niks dat ik anders had willen doen. Ik volg mijn intuïtie en dat brengt mij elke keer het verst en zonder regrets.
Hoe is je carrière als directeur van The Coven Models tot stand gekomen?
Ik ben iemand van de omwegen. Ik heb honderd-en-één beroepen uitgeoefend. Van docent op de middelbare school tot modejournalist voor de LINDA. Ik onderneem ook al sinds mijn jeugd. Op mijn vijftiende had ik mijn eigen dansschool met een vriendin, ik heb een content bedrijf gehad waarbij ik veel content maakte voor een hoop grote bladen in Nederland én vervolgens begon ik mijn eigen modellenbureau. Het grappige is dat veel ervaring uit het verleden goed van pas komt bij het runnen van je eigen agency. Ik heb het gevoel alsof ik mijn werkverleden al die tijd in het teken heeft gestaan van mijn agency.
Hoe is het om met modellen te werken?
Geweldig! Ik ben extreem selectief wie ik vertegenwoordig, omdat ik alleen modellen aanneem waarvan ik overtuigd ben dat ze ook écht heel ver kunnen komen. Goede looks komen daarbij echt op de tweede plaats. Veel belangrijker is hun persoonlijkheid en doorzettingsvermogen. Dat is gek genoeg het eerste dat opvalt. Je kunt nog zo mooi zijn, maar als je de ruimte binnenkomt als arrogante diva óf extreem onzeker muisje dan let niemand op hoe mooi je bent en wordt je alsnog niet geboekt. Ik kan met trots zeggen dat al mijn modellen stuk voor stuk leuke, slimme mensen zijn die behalve goede looks ook heel aardig en toegankelijk zijn. Dáár ben ik het trotst op en dan is het mooi meegenomen dat ze ook nog eens hele toffe klussen boeken.
"Don't be an asshole about it."
Is het werk in de modellen wereld zo heftig als men denkt?
Ja, maar meestal om totaal andere redenen dan men denkt. De industrie is een hoop veranderd sinds de jaren ’80. Iedereen klaagt altijd over social media, maar ik vind het in deze industrie juist een ontzettend emanciperend middel voor modellen. Modellen kunnen zich uitspreken tegen ontwerpers die zich misdragen, ze kunnen oneerlijke praktijken aan het licht brengen en Instagram/YouTube kan een zeer lucratieve zijstroom van inkomsten zijn. Wat ik vooral heftig vind aan de industrie is dat er nooit zekerheid is, alles op het aller aller (ALLER) laatste moment besloten wordt en het echt een business is waar je heel strategisch moet zijn. Het is ook niet per se een eerlijke business. Sommige modellen werken echt keihard en zullen nooit doorbreken, terwijl modellen die er niks voor doen een seizoen lang opeens alle grote klussen boeken. Dat is nu eenmaal hoe het eraan toegaat en dat moet je kunnen accepteren. Nu is het wél zo dat iedereen uiteindelijk altijd door de mand valt. Alle topmodellen van het moment die al seizoenen lang aan de top staan, zijn allemaal modellen die behalve goed zijn in hun werk óók nog eens heel leuk en aardig zijn in het echt. De top bereiken is een stuk makkelijker dan aan de top blijven.
Heb je een tip voor de mensen met dezelfde carrièredroom?
Jazeker. Toen ik nog maar drie modellen had die oud genoeg waren om te werken ben ik meteen naar Parijs gegaan en heb ik mijzelf aan de grootste bureaus voorgesteld. Daardoor ben ik in de industrie meteen erg opgevallen.Je weet dan ook meteen met wie je wél en vooral níet wil samenwerken. Wees professioneel en aardig tegen iedereen. Het gaat echt om goede relaties ontwikkelen met boekers in het buitenland, vooral als je nog maar net begint. Je kunt daarna bij hen terecht mocht je vragen hebben, strategieën willen bespreken of gewoon gezellig een middagje aan de koffie wil om alle laatste roddels over bekende designers en modellen aan te horen. ;-)
Deel alle goede klantrecensies over je bedrijf. Dubbelklik hier of klik op Tekst bewerken.
Lisa Wals
Als je Lisa zou moeten omschrijven
als een schoen, welke schoen zou
dat dan zijn?
Ik zou mijzelf omschrijven als de eerste release van Yeezy (de Pidgeon Dove). Niemand wist hoe het uit ging pakken toen Kanye West aankondigde dat hij schoenen ging ontwerpen.
Een nieuw model wat totaal onbekend was op de markt en op dit moment is het één van de meest exclusieve schoenen om te kopen via re-sell websites.
Hoe was Lisa 10 jaar geleden?
Ik ben altijd een creatieveling geweest. Eén van mijn grootste hobby was fotografie maar ik wou nooit dat dat mijn enige focus punt was (haha leuke woord speling). Tijdens mijn Grafische opleiding (2010-2014) kreeg ik daarom ook het advies om een fotografie opleiding te doen als vervolg opleiding. Ik zag dat niet zo voor mij omdat ik mijzelf wilde verbreden en ook mijn projecten meer diepgang wilde geven. Ik heb daarom mijn eigen gevoel gevolgd en ben advertising gaan studeren waar ik meer ben gaan leren om conceptueel te denken.
Hoe heb je jezelf ontwikkelt in de afgelopen 10 jaar?
Ik ontwikkel nog steeds elke dag want je bent nooit te oud om te leren. Ik schrijf daarom ook elk jaar weer opnieuw op wat mijn doelen dit jaar gaan zijn en probeer daar echt werk van te maken. Ontwikkeling is daarom ook een doel op zich geworden en daarom probeer ik mezelf daar goed aan vast te houden.
Wat zijn de drempels geweest in je
carrière?
Ik zie drempels niet als iets negatiefs. Tot heden heb ik regelmatig te maken met drempels. Zodra ik eigenlijk ergens tegenaan loop probeer ik altijd gelijk in oplossingen te denken. Het is daarom belangrijk om er niet te lang in te blijven hangen, accepteren dat het zo is en doorpakken.
Als zzp’er werk je met veel verschillende mensen. Iedereen heeft een andere handleiding en andere manier van werken. Dat is super leerzaam en houdt je ook scherp. Het is daarom belangrijk om je aan te kunnen passen maar je moet ook zeker niet over je heen laten lopen.
Hoe ben je in de creatieve sector
terecht gekomen?
Door mijn passie! Van kleins af aan wist ik al dat ik dingen wilde creëren, maken en uitdenken.
Hoe heb je kunnen bereiken wat je
wilde bereiken?
Het aller belangrijkste van bereiken wat je wil bereiken is: doorzettingsvermogen, geloven in jezelf en in wat je doet. Ook moet je goed kunnen inzien wat je sterke punten zijn maar ook zeker wat je zwakke punten zijn. Zodra je dat kan inzien ga je ontwikkeling zien. Er is niks sterkers dan kunnen aangeven waaraan je wilt gaan werken om jezelf te verbeteren.
Ik weet heel goed waar ik goed in ben en waar ik minder goed in ben, daar maak ik optimaal gebruik van. Ik probeer het toe te passen op de juiste wijze om zo door te kunnen groeien en te bereiken wat ik wil.
"Dromen worden werkelijkheid door loyaliteit."
Waarom is je studie waardevol
geweest?
Mijn studies hebben mij laten inzien hoe je bepaalde stappen moet nemen om je visie uit te kunnen werken. Ook heb ik geleerd dat je niet na elke tegenslag het gevoel hebt om er mee te stoppen maar om juist gemotiveerd te raken en door te gaan.
Na mijn grafische opleiding in Amsterdam heb ik toelating gedaan aan Willem de Kooning Academie in Rotterdam waar ik overigens niet werd aangenomen. Ik heb toen een tussen jaar genomen en heb voet bij stuk gehouden dat het mij hoe dan ook het jaar erop ging lukken. Het jaar daarna werd ik wel toegelaten.
In het begin van mijn studie op WDKA had ik erg veel moeite met het krijgen van kritiek. Op een gegeven moment wist ik dat om te zetten in iets positiefs want ik dacht: ‘het is niet persoonlijke kritiek maar juist opbouwende kritiek om mij verder te helpen’.
Mijn grootste houvast was toen ook om mezelf niet te veel te vergelijken met mijn klasgenoten maar mezelf te zien als individu, want uiteindelijk ben ik daar zelf om te leren. Ik ben 4 jaar lang met plezier naar de academie gegaan en heb geprobeerd zoveel mogelijk te leren van mijn docenten, klasgenoten en omgeving.
Hoe onderscheid je jezelf met
anderen?
Door mezelf als individu neer te zetten. Een persoon/merk waar mensen zich mee kunnen en willen associëren. Een goeie band opbouwen en wat ik heb geleerd van mijn goeie collega’s/vrienden: “Dromen worden werkelijkheid door loyaliteit."
Wat voor eigenschappen heb je
nodig om op te vallen in de creatieve
wereld?
Hard werken, goed zijn in wat je doet, duidelijke visie en leuk om mee te werken.
Wij hebben vernomen dat je
samenwerkt met je vriend, zijn jullie
elkaar nooit moe of vullen jullie elkaar juist aan?
Natuurlijk zijn we soms moe van elkaar maar we proberen privé en zakelijk gescheiden te houden zo ver dat lukt haha. In een werk en liefdesrelatie moet je bereid zijn dingen van elkaar aan te nemen, van elkaar te leren en te accepteren. Daar hebben wij een goede balans in. We vullen elkaar perfect aan en de rolverdeling is heel duidelijk en daardoor versterken we onze kwaliteiten. We zijn open en transparant naar elkaar toe en communiceren alles met volledige eerlijkheid.
Onze samenwerking is volledig organisch van start gegaan en daar ben ik heel blij om. We doen beide ook genoeg opdrachten apart en weten daarom ook duidelijk welke opdrachten beter los staan en welke opdrachten we juist samen moeten doen.
Welke tip zou jij mensen willen
meegeven?
Doe en maak dingen wat jij graag wilt en waar jij zelf achter staat. We leven in een tijd waarin je heel erg ook de druk van social media voelt maar doe en maak geen dingen waar je zelf niet achter staat. Soms raak je afgeleid omdat je dan denkt dit vindt het publiek leuk, houd je focus vast en volg je eigen visie.
Kimberley Wenas over haar carrière.
KIMBERLEY
WENAS
"Eigenlijk sta ik er niet altijd bij stil."
Hoe ben je terecht gekomen bij HNTM?
Ik heb op projectbasis een stylist geassisteerd. Zo kwam ik in contact met Kim Feenstra. Eind 2017 heb ik Kim ontmoet bij een shoot voor de Wendy, waar zij moest fotograferen. Er was meteen een klik tussen Kim en mij. Een halfjaar later werd ik gevraagd om HNTM-styling voor Kim voor te bereiden door de stylist. En zo ben ik eigenlijk terecht gekomen bij HNTM.
Wat vind je de gaafste klus die je ooit hebt gedaan?
Heel eerlijk! HNTM 2019 was wel echt mijn tofste klus die ik tot nu toe heb gedaan! Samenwerken met Kim Feenstra is erg creatief, leuk en tof! En ook heel gezellig. Altijd lekker lachen met haar. Het vertrouwen die zij in mij heeft maakt het werken met haar magisch! Het creëren van looks voor elke aflevering van HNTM doe ik altijd in samenspraak met Kim. Ik vind het erg belangrijk dat zij zich comfortabel en zelfverzekerd in de kleding voelt. En dat het qua look & feel ook bij haar past. Als dat zo is, ben ik heel blij en trots. Styling is een extra toevoeging van een persoon.
Hoe vind je het om samen te werken met zo’n grote namen?
Het is erg inspirerend en leuk om met grote namen te werken. Eigenlijk sta ik er niet altijd bij stil. Omdat elke ‘’grote naam’’ met wie ik werk voor mij iemand is met wie ik een persoonlijke, inspirerende, toffe en creatieve band mee heb. En dat maakt voor mij het werken met ‘’grote namen’’ bijzonder en puur.
Wat zijn voor jou de grootste uitdagingen geweest in je carrière?
Het blijven ontwikkelen van mijn eigen signature. Dat is wel mijn grootste uitdaging!
Als je morgen aan een andere baan zou moeten beginnen, wat zou dat dan zijn?
Ik zou dan in de geestelijke gezondheidszorg willen werken. Of spirituele coaching willen doen. Ik vind het erg interessant en fascinerend. Mensen helpen. Wie weet ooit.
Hoe heb jij je bepaalde stijl ontwikkeld?
Ik heb mijn vibe, visie en eigen stijl gecombineerd met de persoon die ik stijl. De mensen die ik stijl zijn authentiek en hebben zelf een eigen sterke persoonlijkheid. Mijn styling is een klein onderdeel van de look & feel van de persoon die ik stijl. Mijn styling signature is minimalistisch, edgy en speels. Een echte Kimberley Wenas signature!
HNTM 2019 was wel echt mijn tofste klus die ik tot nu toe heb gedaan!
Wat is “the key to succes” voor jou geweest?
‘’The key to succes’’ is voor mij om authentiek, inspirerend, gemotiveerd en creatief te blijven. En het vooral dicht bij mezelf te houden. Ik vind dat het allerbelangrijkste. Mezelf niet verliezen, en als dat voor een moment gebeurt, meteen weer terug. Dat is ‘’the key to succes’’ voor mij.
Wat heb je ervoor over gehad om in die wereld terecht te komen?
Het is allemaal organisch en strategisch gegaan. Tijdens mijn studie heb de keuze gemaakt om bij een PR & marketing agency in Amsterdam stage te gaan lopen. Gericht op fashion. Mijn mentor Leroy Aznam gaf mij het advies om een stylist te assisteren. Dat heb ik ook gedaan en ik heb zelf ook verschillende Nederlandse talenten een email of DM gestuurd om te vragen of ik ze een keer mag stylen voor een shoot. En op deze manier heb ik mijn portfolio en netwerk opgebouwd. En nog steeds!
Waar staat Kimberley Wenas over 10 jaar?
Kimberley Wenas staat over 10 jaar ongeveer 2 tot 3 dagen voor de klas. Ik wil de nieuwe generatie inspireren en motiveren. Dat alles in dit leven mogelijk is. Dit is belangrijk! En over 10 jaar heb ik mijn eigen styling signature meer ontwikkeld. Styling is voor mij als een soort van therapie. Een creatieve uitlaatklep. En dit blijf ik forever doen.
Heb je tips voor jonge, beginnende stylisten?
Geloof in jezelf! Maak concepten voor shoots en een lijstje met doelen en dromen. En je stoute schoenen aantrekken en creatieve mensen benaderen om samen te werken. Hierdoor bouw je op eigen kracht een netwerk en portfolio op. In deze industrie is dat een must. GO!
"Geloof in jezelf!"
"Kimberley Wenas staat over 10 jaar ongeveer 2 tot 3 dagen voor de klas."
Anna Nooshin & Kim Feenstra
Styling by Kimberley
Bilal Wahib
Styling by Kimberley
Kaj van der Voort
Styling by Kimberley
Jayh
Styling by Kimberley