Nieuws 

BLIJF OP DE HOOGTE

Examenweek (semester 1)

Donderdag 31 oktober

Examenweek Business and Fashion Academy

Het eerste semester zit er voor de jaaropleiding op. Na 2 maandjes hard werken hebben de studenten iets prachtigs neer kunnen zetten. De studenten hebben de afgelopen tijd grote stappen gezet en mochten dit vandaag presenteren aan de docenten. 

Het was een spannende maar geslaagde week.

Vanaf volgende week start semester twee. 

Open dag 

Zaterdag 19 en 26 oktober 

Open dag Business and Fashion Academy

Zaterdag was het dan zo ver, de open dag van Business and Fashion Academy. Tijdens deze dagen konden wij uitgebreid informatie verstrekken aan onze toekomstige studenten. 

Het BFA is al druk bezig met het plannen van de volgende open dagen. Wij willen iedereen bedanken die langs is gekomen en hopen jullie snel terug te zien bij BFA.

Workshops tijdens DDW

19 t/m 27 oktober

Business and Fashion Academy heeft deel mogen nemen aan de Dutch Design Week. Tijdens deze week was er een expositie 'more than a shoe' te zien en werden er verschillende workshops aangeboden. Onder andere de workshops fashion design, fashion styling, fashion illustration en een masterclass ondernemerschap. 

Het was een leerzame en creatieve week, waarbij veel is ontworpen. 

Tijdens deze week was niemand minder dan illustrator Tuche Donmez langs gekomen om de deelnemers illustration les te geven en hun te inspireren met haar werk.

In de toekomst zullen er nog veel meer workshops gegeven worden, dus hou de social media kanalen in de gaten. Tot dan.

Branding van Leontine Jacobs

Donderdag 24 September, 2019

Branding

Afgelopen donderdag kregen de studenten een inspirerende gastles van Leontine Jacobs. Tijdens de gastles heeft zij de studenten meer verteld over branding, de strategie en design. Leontine Jacobs is co-founder van het marketing bureau Mister Magpie.

Gastdocent: Leontine Jacobs

Shoot day met Alexia van der Meijden

Dinsdag 10 September, 2019

Shoot day

De studenten gingen aan de slag met het uitwerken van de 'business foto' onder begeleiding van topfotograaf Alexia van der Heijden. Alexia introduceerde zichzelf in haar inspirerende fotostudio in Eindhoven. Het resultaat van alle studenten foto's zijn adem benemend. Ben jij ook zo benieuwd naar het resultaat? De foto's zijn te bewonderen in het BFA klaslokaal!

Gastdocent: Alexia van der Meijden

Introductieweek van Business and Fashion Academy

Dinsdag 3 September, 2019

Introductieweek

Het was eindelijk zover de start van de jaaropleiding van BFA!

De studenten begonnen met een introductieweek waarbij zij elkaar leerde kennen op een unieke manier. Ook werden de studenten voorgesteld aan de docenten van BFA namelijk de oprichter van Business and Fashion Academy Zeynep Dag en de docent Adobe, Fashion Design & Fashion Styling: Stella Verdult. 

De introductie van Stella Verdult zullen wij kort met je delen. 

Stella Verdult, Founder and Creative director van STUDIO STELLA VERDULT. Stella is vroeger begonnen als Fulltime Assistant designer bij LACOSTE PARIS, daarna heeft zij gewerkt voor niemand minder dan ZARA als Fulltime Womenswear designer. 

Een echte specialist dus! 

Docent: Stella Verdult

Zeynep Dag ontwierp schoenen voor Beyoncé en Rihanna, nu begint ze haar eigen modeopleiding

Saskia van Heijster, maandag 22 juli 2019

EINDHOVEN - Zeynep Dag ontwierp schoenen voor beroemdheden als Beyoncé, Jennifer Lopez en ook Rihanna is fan. En nu geeft ze haar geheimen prijs: ze start een modeopleiding. In Eindhoven, want dat is háár stad.

In een wit shirt en jeans loopt ze het gebouw binnen waar vanaf september de opleiding van start gaat. Maar onder die eenvoudige strakke spijkerbroek natuurlijk haar eigen ontworpen schoenen: zilveren pumps met een hak van maar liefst 12,5 centimeter.

Gouden laarzen
Ze veroverde er de wereld mee: vorig jaar verkocht de Eindhovense een paar 24 karaat gouden laarzen aan Beyoncé. Nu start ze met het geld dat ze in de schoenenbusiness verdient deze fashion-opleiding. De school is eigenlijk uit haar eigen frustratie geboren. "Het komt door mijn eigen kunstacademiejaren. Ik wilde zelf altijd schoenen ontwerpen, maar dat mocht daar niet." 

Bij haar mag het straks allemaal: van schoenen tot tassen en hoeden. Ze begint met een groep van zo'n 25 studenten. "Meer passen er eigenlijk niet in de ruimte die we nu hebben", lacht Zeynep. "Het is heel hard gegaan: in januari kreeg ik dit idee en nu moeten we al kijken of we kunnen uitbreiden."  

Bling bling
De schoenontwerper is nu nog druk met de laatste behangetjes uitzoeken. Dat wordt natuurlijk ook met hier en daar wat bling bling. "Er moet wel wat glamour bij!" Of de opleiding net zo duur is als haar schoenen? "Haha, nou het is wel een particuliere opleiding, maar ik vind het belangrijk dat het voor iedereen bereikbaar is. Voor mij is het ook geen businessmodel. Je betaalt 6500 euro voor een jaaropleiding en 4000 voor de avondopleiding."

En ze is niet bang dat ze op deze manier haar eigen concurrentie opleidt. "Nee, het lijkt me juist geweldig als ze succes krijgen. Dat ik dan kan zeggen: die heb ik opgeleid!"

Bron: Omroep Brabant

De vestiging van Business and Fashion Academy

Vrijdag 27 juni 2019

De oude Rechtbank

De locatie van Business and Fashion Academy is: Stratumseind 32, 5611 ET in Eindhoven. Het pand waar BFA gevestigd is heet de Oude Rechtbank, en is het oudste gebouw van Eindhoven, in 1872 was de Oude Rechtbank een gevangenis. De Oude Rechtbank is een inspirerende plek met veel historie gevestigd in het centrum van Eindhoven. BFA vindt het belangrijk dat onze studenten les krijgen in een omgeving waar ze veel inspiratie kunnen opdoen.

Communicatie award 2019

Woensdag 19 juni 2019

COMMUNICATIE AWARD 2019

De founder & owner van Business and Fashion Academy was afgelopen week tijdens het evenement van de stichting de haring partij 2019 de winnares van de Communicatie award 2019. Zeynep heeft de jury overtuigd met haar verhaal over hoe zij haar reis naar realisatie van haar droom heeft vormgegeven en beleefd. De jury had het volgende te zeggen, diep onder indruk is de jury van haar doorzettingsvermogen, durf, kracht en enthousiasme, waarmee ze uiteindelijk een wereldmerk wist op te zetten en zichzelf volledig onafhankelijk kon maken. Haar lef en creativiteit worden gereflecteerd in haar schoenontwerpen waarmee ze vervolgens via social media een grote schare fans en trouwe klanten heeft weten te bereiken.

 

Doordat zij niet in hokjes denkt, creëert zij nieuwe inzichten en verbindingen die de bestaande merken ontberen en waardoor ze in staat is om heel diverse groepen mensen aan zich te binden. Een echt mensen mens en zij durft zich kwetsbaar op te stellen.

Veel energie steekt zij in het meenemen van anderen in haar successtory, want naast haar reguliere werkzaamheden zet zij zich ook belangeloos in voor maatschappelijke initiatieven en probeert zij het verschil te maken door les te geven aan de hogeschool en zelfs haar eigen academy op te richten om zo ook de andere een mogelijkheid te geven te leren van haar verhaal. Volgens de jury is Zeynep een allround persoonlijkheid die met haar creatieve energie en charmante persoonlijkheid zakelijk veel succes weet te behalen en daarbij ook nog een leuk en gewaardeerd mens weet te blijven. Een Sociaal maatschappelijk betrokken onderneemster met oog voor detail en een welhaast on-Nederlands gevoel voor show en drama. 

Bron: De Nationale Haringpartij

EZVN ondernemer 2018

Woensdag 13 juni 2019

LEVEN NA DE EZVN AWARDS

Zeynep Dag, EZVN Ondernemer 2018. Het is dagelijks een gekkenhuis. Zij wordt door meerdere bedrijven, organisaties en instellingen benaderd met de vraag om als gastspreker op te treden. Ook verschillende media benaderen haar regelmatig voor verschillende interviews. Zij is in aanraking gekomen met heel veel verschillende soorten mensen en heeft daardoor haar netwerk kunnen vergroten en versterken. En zij zet haar netwerk graag in om anderen te helpen die hun dromen willen najagen. Tevens heeft zij een eigen academy opgericht. Een antwoord op de vraag die zij tegenkwam in markt. Als een echte ondernemer greep zij de kans die voor haar lag.

Bron: EZVN

Eindhovense schoenenontwerpster Zeynep Dağ uitgeroepen tot ‘etnische ondernemer van het jaar’

Rob Burg, Maandag 12 november 2019

EINDHOVEN/ROTTERDAM - Zeynep Dag uit Eindhoven, ontwerpster en eigenaresse van het schoenenmerk Alzúarr, is uitgeroepen tot ‘etnische ondernemer van het jaar’. De award werd zaterdag in Rotterdam uitgereikt, door de businessclub Etnische Zaken Vrouwen Nederland (EZVN). Er waren ook prijzen voor de manager en de zakenvrouw van het jaar. 

Die laatste titel -die vorig jaar de Eindhovense restauranthouder Eveline Wu ten deel viel- was iets te hoog gegrepen voor de schoenenontwerpster van Turkse afkomst. ,,Zakenvrouw van het jaar kun je pas worden bij een jaaromzet vanaf 2,5 miljoen. Zo ver ben ik nog niet, hoewel het heel goed gaat. Afgelopen jaar had ik een omzetgroei van 116 procent. Als het zo doorgaat heb ik in 2021 een miljoenenbedrijf", zegt de Eindhovense zelfverzekerd. 

Beyoncé

Dag startte haar bedrijf ruim twee jaar geleden. Haar exclusieve schoenontwerpen bleven niet onopgemerkt. Vooral via Instagram -waar ze 70.000 volgers heeft- en Facebook weet ze een hoop potentiële klanten te bereiken. De luxe hoog gehakte schoentjes trokken ook de belangstelling van diverse beroemdheden, onder wie zangeres Rihanna en Jennifer Lopez.  Zangeres Beyoncé bestelde begin dit jaar voor 25.000 euro een paar met bladgoud bedekte laarzen. Dağ: ,,Ik heb nog geen foto's of andere bewijzen gezien dat ze ze ook draagt. Misschien in haar privé leven?”

De Eindhovense laat niet het achterste van haar tong zien als het op verkoopcijfers aankomt. ,,Hou het maar op enkele duizenden per jaar", zegt ze. ,,De schoenen verkoop ik niet alleen online, maar ook in mijn winkel in Qatar en vanuit mijn showroom in Parijs. Daar komen vooral klanten uit de Emiraten: die willen de schoenen zien en voelen.”

Inmiddels telt de collectie 24 modelletjes. Een van de nieuwste ontwerpen heeft ze aan haar voeten: zwarte, hoog gehakte muiltjes met daarop -in glitterletters- de woorden ‘fuck off’. ,,Dat is mijn levensmotto. Mijn schoenen zijn een vertaalslag van mijn leven. Ik heb altijd aan iedereen schijt gehad.”

Bron: ED

BRON FONTYS

Zeynep Dag verovert de wereld met haar stilletto's

Eva Witte, Maandag 15 April 2019

Doe waar je gelukkig van wordt en werk keihard, luidt het devies van schoenontwerpster Zeynep Dag (28). In 2012 studeerde ze af aan de Fontys-opleiding Art, Communication and Design in Tilburg. Daarna timmerde ze aan de weg met de succesvolle schoenenlijn Alzúarr. Onder meer Beyoncé, Rihanna en Kylie Jenner vielen al voor haar sierlijke stiletto’s.

Tijdens haar studietijd op de FHK (Fontys Hogeschool voor de Kunsten) viel Dag al op in haar strakke jurkjes, hakken en make-up. “Ik liep er als een soort chique vrouw tussen”, vertelt ze. Ook nu weer: gestoken in een knalrood pak met zilver-rode stiletto’s eronder ziet ze er tot in de puntjes verzorgd uit als we afspreken op de FHK voor een interview.

“Schoenen zijn echt mijn obsessie, dat gaat nergens meer over”, vertelt Dag lachend. “Op kantoor zeggen ze dat ik praat over schoenen alsof het mijn kinderen zijn. Hakken zijn voor mij een symbool van kracht en vrouwelijkheid. Op dagen dat ik me het slechtste voel, draag ik mijn hoogste hakken. Dan voel ik me juist sterker.”

Hoe belangrijk schoenen nu ook voor haar mogen zijn, een carrière als schoenenontwerpster had Dag in de beginjaren van haar studie niet voorspeld. Ze koos voor een studie Art, Communication and Design aan Fontys, met de gedachte om modeontwerpster te worden, maar kwam halverwege haar studie erachter dat modeontwerpen toch niet bij haar paste.

Bruidsfotografie
“Ik probeerde vanalles. Van bruidsfotografie tot kunst in de openbare ruimte tot schilderen. Maar ik had nergens het gevoel bij dat dat hem zou worden. Ik zat heel slecht in mijn vel omdat ik totaal niet wist wat ik wilde.”

Uiteindelijk was het een docent die Dag op het juiste pad hielp. “Hij zei: leg al je werk eens voor je en kijk waar je echt mee bezig bent. Toen bleek dat het eigenlijk altijd schoenen waren, die kwamen op de een of andere manier in al mijn werk terug.”

“Ik kon nog geen schoen tekenen, wist niks over materialen of trends. Stage is daarin zo belangrijk geweest voor mij. Tijdens mijn stage in het derde jaar bij een schoenbedrijf heb ik alles geleerd, van het ontwerpen tot het produceren tot de verkoop van schoenen.”

Om extra ervaring op te doen, werkte Dag naast haar studie in de weekenden en avonduren bij een kinderkledingbedrijf en ging ze aan de slag als freelance schoenontwerpster.

Motiverende docenten 
Na een master kunstgeschiedenis in Utrecht keerde Dag weer terug naar haar oude opleiding in Tilburg, maar dit keer om vóór de klas te staan, als docent kunstgeschiedenis.

“Het docentenvak heeft mij altijd getrokken, docenten spelen zo’n belangrijke rol. Op het vmbo was er een docent die in mij geloofde en speciaal toetsen voor mij ging maken zodat ik naar de havo kon.

Op de havo had ik een docent die zo gepassioneerd over kunstgeschiedenis praatte, dat er een hele nieuwe wereld voor mij openging. En ook op het hbo heb ik een docent en directeur gehad die in mij geloofden en mij wisten te motiveren. Leraren hebben zo’n belangrijke functie, dat heeft me altijd getriggerd om ook zelf het onderwijs in te gaan.”

Business and Fashion Academy
Lesgeven doet Dag nog steeds, maar nu op Avans Hogeschool als docent Business. Sinds januari runt ze ook nog haar eigen Business and Fashion Academy, waar mensen worden bijgespijkerd over ondernemen in de modewereld. En dat allemaal naast haar eigen succesvolle schoenenmerk Alzúarr, dat ze twee jaar geleden lanceerde.

De derde bestelling die binnenkwam, was van Rihanna, die maar liefst zeven paar bestelde. “Ik dacht: wat overkomt me nu? Nadat mensen hoorden dat zij mijn schoenen draagt, loopt het als een speer”, vertelt Dag. Naast een showroom in Parijs opent Alzúarr binnenkort een nieuwe winkel in Qatar.

Keihard werken
De afgelopen jaren was het voor Dag hard werken om alle ballen in de lucht te houden. “Als je echt grote dromen en ambities hebt, wat dan ook, moet je niet hard werken, maar je moet keihard werken. Ik ben veertien kilo afgevallen sinds ik een eigen bedrijf heb.”

Hoe druk Dag het ook heeft, familie staat altijd bij haar op nummer één, vertelt ze. “Als mijn moeder belt, neem ik altijd op, ook al zit ik in een belangrijke meeting. Ik wil niet zo’n vrouw zijn die op haar veertigste zegt: ik heb veel bereikt, maar heb mijn familie compleet verwaarloosd. Gelukkig is mijn familie wel wat gewend, ze zijn zelf ook allemaal ondernemers.”

Is Dag niet bang dat al dat timmeren aan talloze verschillende projecten en ondernemingen op den duur zijn tol gaat eisen? “Op de dag dat ik mijn werk ga ervaren als stressvol, geloof ik wel dat ik overspannen kan raken, maar niet zolang het mijn passie is. Het voelt voor mij niet als werken. Hetzelfde geldt voor lesgeven. Ik heb nooit in mijn leven het gevoel gehad dat ik aan het werken was.”

“Dat kan ik anderen ook op het hart drukken: doe waar je gelukkig van wordt, ga je obsessie achterna. En als je niet weet wat je wilt: probeer ontzettend veel. Dat heb ik ook gedaan toen ik het tijdens mijn studie niet meer wist. Probeer van alles, doe het gewoon. Je verliest er niets mee.” [Eva Witte]

Bron: Bron Fontys

YOUR DAILY FASHION NEWS

Zeynep Dag begint Business & Fashion Academy

Ingrid de Boer, Dinsdag 09 April 2019

Schoenenkoning Zeynep Dag start een eigen Business & Fashion Academy in Eindhoven, dit meldt Fashion United vandaag. De privéschool biedt jaaropleidingen, avondopleidingen en cursussen gericht op fashion, e-commerce, marketing, social media en Adobe. De opleidingen zullen allemaal op HBO-niveau zijn. Zeynep is de oprichtster van het luxe schoenenmerk Alzúarr dat werd gedragen door vele bekende sterren. Vooral zangeres Rihanna is groot fan van het merk en laat regelmatig schoenen ontwerpen door Zeynep. Het merk is binnen een paar jaar werelwijd bekend geworden. De reden voor het succes verklaard Zeynep door haar mentaliteit, haar enorme doorzettingsvermogen en een ijzeren discipline. ‘Believe you can and you are halfway there’, is dan ook niet voor niets de slogan van de nieuwe opleiding.

Bron: Your daily fashion news

TEXTILIA 

Schoenenondernemer Zeynep Dag lanceert zakelijke modeopleiding

Wilke Wittebrood, vrijdag 05 april 2019 

Zeynep Dag, eigenaar van het luxe schoenenmerk Alzúarr, komt met een eigen privéschool, de nieuwe Business Fashion Academy (BFA). Dag zette haar eigen label in korte tijd internationaal op de kaart en wil haar kennis via BFA overdragen op een nieuwe lichting modeondernemers. Het programma van de Business Fashion Academy bestaat uit de jaar- en avondopleiding Business & Fashion en de cursussen Fashion, E-commerce, Marketing & Social Media en Adobe.

Dag richtte Alzúarr in 2017 op. De prijzen van haar schoenen beginnen bij 350 dollar, maar op verzoek van een Amerikaanse styliste maakte ze ook al een paar van bladgoud en een prijskaartje van 25.000 dollar. Het merk wordt wereldwijd verkocht; Alzúarr is met name populair in Amerika, Azië en de Verenigde Arabische Emiraten.

Bron: Textilia, 2019

FASHION UNITED

Zeynep Dag, oprichter luxe schoenenmerk Alzúarr, start mode-opleidingen op HBO-niveau

Marjolein Stormezand, maandag 08 april 2019

Zeynep Dag, ontwerper en eigenaar van het luxe schoenenmerk Alzúarr, start met een Business and Fashion Academy in ‘designstad’ Eindhoven.

Dit deelt Dag in een persbericht. De privéschool biedt jaaropleidingen, avondopleidingen en cursussen richting verschillende disciplines waaronder Fashion, E-commerce, Marketing en Social Media en Adobe.

Dag, die door de businessclub Etnische Zaken Vrouwen Nederland in november vorig jaar werd uitgeroepen tot etnische ondernemer van het jaar, dankt haar succes naar eigen zeggen aan haar mentaliteit, doorzettingsvermogen en discipline; drie eigenschappen die de toekomstige student van de BFA volgens het persbericht moet bezitten. 'Believe you can and you're halfway there', is dan ook de slogan voor de opleiding.

Dag introduceert naar eigen zeggen een ‘geheel nieuwe onderwijsstrategie’. De studenten leren volgens het persbericht alle kennis over de door hen gekozen opleiding of cursus om hierna zelf als professional het werkende leven in te gaan. Dag zet daarom verschillende professionals uit haar netwerk in om de student ‘zo breed mogelijk’ op te leiden.

De opleidingen worden aangeboden in de Nederlandse taal maar zijn volgens de website van de school internationaal georiënteerd. De opleidingen zijn op HBO-niveau.

Bron: Fashion United, 2019

BFA PROGRAMMA

BFA FACTSHEETS

BFA CONTACT

BFA FASHION BUSINESS ACADEMY

Stratumseind 32

5611 ET Eindhoven

Tel: 085 - 130 44 55 

OPENINGSTIJDEN

MA - VR  08:00 - 18.00 

WWW.BUSINESSFASHIONACADEMY.NL

BFA FOLLOW

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon